Dialog - metoda sokratyczna

- Proszę Pani mogę chwilę porozmawiać?
- Proszę wejdź
- Dziewczyny mnie nie lubią.
- A dlaczego Cię nie lubią?
- Nie wiem. Bo byłam nie grzeczna?
- Co w Twoim zachowaniu nie podoba się dziewczynom?
- Straszyłam, wyzywałam.
- Mówiły Ci o tym, że im się to nie podoba?
- Tak.
- A co ty zrobiłaś?
- Miałam wywalone na to.
- A to dobrze?
- No nie...
- To co powinnaś zrobić? ....


I tak właśnie dialog się toczył. Na podstawie pytań dziewczynka sama doszła do tego co źle zrobiła i w jaki sposób powinna to zmienić. Ja jej nic nie narzuciłam. Wskazałam tylko drogę rozumowania.

"Metoda sokratyczna polega na dojściu do własnej tezy, opierając się na odpowiedziach udzielonych przez naszego przeciwnika w sporze jako naszych przesłankach. "

Gdybym chciała to samo przekazać jej w formie monologu nie zrozumiałaby tego tak dobrze, najprawdopodobniej jednym uchem by wleciało, a drugim wyleciało. Dzięki zadawaniu pytań pacjentka sama doszła do sedna i mam nadzieję, że na długo utkwi jej puenta tej rozmowy.

A wy jak staracie się wytłumaczyć dzieciom trudne sytuacje?





Bibliografia:
http://www.edukacjaprawnicza.pl/artykuly/artykul/a/pokaz/c/artykul/art/metoda-sokratyczna-czyli-sposob-erystyczny-siodmy.html

Komentarze

Popularne posty z tego bloga

Wizyta u psychiatry dziecięcego? Czy to coś strasznego? Jak się do niej przygotować?

Czy warto diagnozować ADHD u progu dorosłości?

Kim są rezydenci i dlaczego utworzyli porozumienie?