Dlaczego dziecko płacze?

Nie będę pisać artykułu eksperckiego, nie będę się wymądrzać. Podzielę się z Wami moimi obserwacjami 3 córek :)


Na początku życia dziecko daje nam znać osobie tylko płacząc, I jest to praktycznie jedyna forma komunikacji przez pierwsze chwile życia
A co niemowlę chce nam powiedzieć płacząc?

  1. Głodna(y) jestem - to najważniejsze co chce nam przekazać i z tym najczęściej kojarzy nam się płacz dziecka, bo człowiek głodny to człowiek zły.
  2. Kupę zrobiłam(em) - ale nie zawsze, niektóre dzieci nie będą w ogóle się tym przejmować
  3. Jest mi zimno/gorąco - warto to też sprawdzić, ale nie oceniamy ciepłoty po rączkach czy nóżkach, tylko na karku. Jeśli już dziecko ma zimne rączki, czy nóżki to warto okryć te części ciała, a nie ubierać dodatkową warstwę na całe ciałko.
  4. Jest mi smutno - Najmłodsza robi często smutną minkę przy tym płaczu. Wystarczy wtedy przytulenie, porozmawianie, ponoszenie
  5. Jestem zmęczona(y) - daj mi już wreszcie spokój. Dziecko płacze też wtedy, gdy chce spać. Warto już je utulić i położyć, żeby zasnęło.
  6. Boli mnie coś - obserwujmy zachowanie dziecka. Może się prężyć i/lub podkurczać nóżki - bolący brzuszek. Może nie chcieć położyć się na daną stronę - może bolące uszko? itd trzeba dobrze obserwować, żeby zrozumieć co może boleć naszego szkraba.
Malutki człowieczek uczy się z czasem mówić i pewne rzeczy jest już nam w stanie zakomunikować słowami, jednak nadal często jeszcze płacze. 
Co małe dziecko chce nam powiedzieć płacząc?
  1. Upadłam(em) i boli mnie - w tym momencie jesteśmy już w stanie dopytać się, co je boli i młodsze dziecko pokaże, a starsze powie.
  2. Boli mnie coś
  3. Boję się/miałam(em) zły sen
  4. Jest mi zimno/ciepło
  5. Jestem już zmęczona(y), mam już dosyć - nie wymagaj już nic od dziecka, połóż je spać.
  6. Jest mi smutno, przytul mnie mamo
  7. Nie udało mi się tego zrobić 
  8. Zgubiłam(em) zabawkę
Starsze dzieci, mimo, że potrafią już mówić, czasem jednak płaczą. 
  1. Boję się
  2. Boli mnie
  3. Jest mi smutno
  4. Nie udało mi się
  5. Miałam(em) zły sen
  6. Jestem zła(y) na to
  7. Mam już dosyć, jestem zmęczona(y)
  8. To jest niesprawiedliwe

A dorośli dlaczego płaczą?

Komentarze

  1. Dorośli najczęściej płaczą z niemocy i bezradności. Niby są twardzi , ale przychodzi chwila , ze trzeba się wypłakać , by oczyść się ze zmartwień , kłopotów . Płacz najczęściej pomaga spojrzeć na rzeczywistość z innej strony. Nie uczmy chłopców , że chłopaki nie płaczą. Oni też mają prawo do oczyszczenia się , smutku.

    OdpowiedzUsuń

Prześlij komentarz

Popularne posty z tego bloga

Wizyta u psychiatry dziecięcego? Czy to coś strasznego? Jak się do niej przygotować?

Czy warto diagnozować ADHD u progu dorosłości?

Kim są rezydenci i dlaczego utworzyli porozumienie?